Aanvullingen t.b.v. fietsplan

Ibolya Spierdijk Geen categorie Leave a Comment

Op 24 november hebben leden van de commissie Infrastructuur de workshop Fietsplan van de gemeente bijgewoond.

Er wordt meer gefietst, vooral ook door kwetsbare oudere fietsers. De statistieken laten zien dat het aantal gewonde fietsers toeneemt. De minister van Infrastructuur en Milieu heeft gemeenten daarom gevraagd om met een actieplan Veiligheid Fiets te komen. Hiermee moet een impuls worden gegeven om het tij te keren: meer veiligheid voor de fietsers. De gemeente Bodegraven-Reeuwijk heeft daarom het fietsbeleidsplan opgesteld. Het plan moet de positie van de fietsers versterken, beschrijft de ambitie van de gemeente en bevat concrete acties om die ambitie te behalen.

Naar aanleiding van deze workshop heeft de commissie Infrastructuur onlangs een verzoek tot aanvullende maatregelen t.b.v. het fietsplan ingediend:
Algemeen:
Betreft de onderhoudstoestand van wegen en fietspaden en het onderhoud aan bermen. De onderhoudstoestand van bermen is zorgelijk en de slechte toestand daarvan is gevaarlijk voor de fietser i.v.m. gaten in de berm en door materiaal wat op de weg komt. In deze tijd van het jaar wordt het extra gevaarlijk omdat de fietser geen onderscheid meer kan maken tussen de weg, de berm of de gaten in de berm.
Voor het dorpsteam heeft de oplossing van dit probleem een hoge prioriteit. Dit is al eerder aangeven in dorpsschouw.
Het voorstel was en is om de gaten niet meer aan te vullen met puin maar met grond/zand en verder fysiek te versmallen met elzenhagen en/of bomen (het versterken van landelijk beeld).
Daarnaast stelt het dorpsteam voor om de uitwijkplaatsen beter aan te geven zodat ze beter worden gezien en gebruikt. De automobilist moet niet de indruk krijgen dat de berm gebruikt kan worden om te passeren.

Kruisingen en T splitsingen:
Middelburgesweg bij  Zwarteweg/Brugweg. De T-splitsing wordt als zeer onoverzichtelijk ervaren, m.n. door hoge snelheden en de as-verschuiving die in de Zwarteweg/Brugweg zit. Graag aandacht in samenwerking met gemeente Waddinxveen.

Kaagjesland-Kaagplein. De T-splitsing van Kaagjesland/Kaagplein wordt als zeer onoverzichtelijk gezien, fietsers krijgen daar geen voorrang. Deze T-splitsing wordt door Reeuwijkdorpers veelvuldig gebruikt om voetbalvelden of om dorpshuis de Kaag te bereiken. Verder is de passeersnelheid van automobilisten zeer hoog, ondanks dat de kruising binnen de bebouwde kom ligt.
Voorgestelde maatregel: zie dorpsschouw.

Paaltjes in fietsverbindingen:
Zijdeweg/Midden Nederland route. Paal in fietspad tussen Zijdeweg en de Wijkdijk. Extra ribbel markering aanbrengen of flexibele paal plaatsen.

Brede schouw/Overtoom (Reesveld). Paal op de brug, extra ribbel markering aanbrengen of flexibele paal plaatsen.

Baasjeskade. Paal t.p.v. ingang boerderij (zijde van Reewal/Bloemdaalseweg), extra ribbel markering aanbrengen of flexibele paal plaatsen.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.