Verslag van de dorpsschouw op 13 juni 2014

Ibolya Spierdijk Geen categorie 11 Comments

We zijn onze wijkschouw op vrijdag de 13de gestart op de Schinkeldijk bij Edelman, samen met de burgemeester en de ambtenaren van o.a. openbare ruimte, verkeer en verlichting. Het weer was geweldig en de sfeer zat er, wellicht daarom, al goed in. In een ontspannen en open sfeer werd er gefietst en spraken we alle punten van de schouw door.

foto schouw1

De Schinkeldijk is breder dan de Oud Reeuwijkse weg en de Kerkweg en het bord bebouwde kom staat slecht zichtbaar laag achter de brug, waardoor er vaak hard en onvoorzichtig wordt gereden. Door het aansluiten van het pootje Tempel en de Rondweg Reeuwijk-Burg zal deze weg alleen maar drukker worden, zeker als er file op de A12 staat. Dit zal de komende tijd dus een aandachtspunt zijn. De eerste actie die wij met de gemeente hebben afgesproken is om het bord bebouwde kom en “50” meer naar de brug toe te plaatsen en beter zichtbaar te maken. Voorwaarde hierbij is dat de gemeentelijke grens niet wordt verplaatst.

foto schouw2 foto schouw3

Op de hoek van de Kerkweg en de Oud Reeuwijkse weg hebben we uitvoerig gesproken over de situatie en het puin en grind in de kanten en hoeken. Onze suggestie is om hier grastegels te gebruiken en de kanten alleen te vullen met grond, zodat het niet als een soort verbreding van de weg wordt gebruikt. Ook de verlichting en de breedte van het fietspad langs de Kerkweg werd uitvoerig bediscussieerd. Evenals het verschil tussen maaien en klepelen. Helaas blijkt de regelgeving in ons land zodanig restrictief dat de gemeente geen andere keuze heeft dan te klepelen.

Als de Kerkweg wordt aangepakt voor onderhoud, dan heeft het Dorpsteam een flink aantal voorstellen om de weg te verbeteren en de kosten te beperken. Wat volgens het Dorpsteam eerder aangepakt moet worden, is de fietseroversteek aan het einde van de Kerkweg. Deze is erg onveilig voor fietsers komende vanaf de Kerkweg.  De gemeente zal uitzoeken of het mogelijk is om hiervoor een snelle oplossing te vinden, bijvoorbeeld door de oversteek iets eerder te plaatsen.

In onze ronde mochten natuurlijk de betonpaaltjes op de hoek van de Dorpsweg niet ontbreken. Hiervan wordt er ongeveer elke dag een omver gereden. De gemeente is bezig met een plan om deze paaltjes op korte termijn te vervangen door een ander hoger soort, zodat er minder paaltjes worden omgereden.

foto schouw4 foto schouw5

Niet vooraf gepland, maar als punt toch besproken zijn de ondergrondse afvalcontainers. Deze zijn erg onhandig door het te kleine formaat van de draaiklep en vooral in de zomer stinken ze nogal. Maar uit de discussie blijkt dat deze containers de gemeente ca €400.000 op jaarbasis schelen. Dan is een beetje ongemak bij het wegbrengen van het vuilnis toch snel vergeten. Het Dorpsteam zal verder met de gemeente gaan bekijken hoe wij nog slimmer met ons afval kunnen omgaan, want afval is geld waard tegenwoordig.

In de hete middagzon hebben we de Reewal grondig doorgesproken, hierbij gaf de gemeente aan het eerste deel van de Reewal (bij Vergeer voor) al in het derde kwartaal van dit jaar te zullen aanpakken. Hierbij zal het plan zoals ingediend door Dennis Vergeer als basis dienen. Het Team zal hierbij nauw betrokken zijn.

foto schouw6

Groot onderhoud aan de rest van de Reewal moet nog worden gepland, maar zal niet lang meer op zich laten wachten.

Natuurlijk waren er niet alleen maar punten van aandacht die we bespraken met de aanwezigen. Vooral het hek rond de Koningslinde en de inpassing met de nieuwe straatlantaarns hebben veel waardering geoogst.

foto schouw7

Het hek rond de Koningslinde, met een zeer trotse Dirk en een bewonderende burgemeester ernaast.

Ook de dorpsingang van Kaagjesland moest er aan geloven. Hier waren vooral de hoge snelheid bij het binnenrijden van het dorp en het gebrek aan een behoorlijke stoep de aandachtspunten. De ambtenaar belast met de openbare verlichting gaf aan dat het in de planning staat om de lantaarns langs Kaagjesland te gaan vervangen. Als dat gebeurt, dan wil het Dorpsteam graag dezelfde lantaarns als langs de Reewal. Daarnaast willen we graag een goede stoep naar het Kaagjesplein zodat de peuters en voetballers veiliger kunnen lopen naar de peuterspeelzaal en de voetbal. Dat mag best ten koste gaan van de breedte van de weg, omdat zodoende ook een natuurlijke versmalling ontstaat die de snelheid omlaag zal brengen.

foto schouw8

De verlichting achter Kaagjesland laat al een tijd te wensen over, daarom hebben we dit besproken tijdens de schouw. De burgemeester gaf aan dat hiervoor een programma bestaat, waarbij de gemeente een aantal buitenlampen ter beschikking stelt. Voorwaarde is dat de bewoners bereid zijn om vanuit hun schuurtje de elektra ter beschikking te stellen. Wij gaan dit onderzoeken.

Als laatste punt zijn we langs de speeltuin aan de Van de Veldestraat gefietst. Hier werden we opgewacht door een groot aantal moeders en een nog veel groter aantal kinderen. Een blik van de burgemeester was voldoende om af te spreken dat de betegeling van deze speeltuin binnenkort zal worden vervangen.

foto schouw9

We sloten de rondgang af met wat koude drankjes op het terras bij Friends. Hier hebben we nog even nagepraat over de schouw en de komende, mogelijk drukke, periode voor de gemeente en het Dorpsteam. Al met al een zeer geslaagde dorpsschouw.

 

 

Comments 11

  1. Ik zie dat er weer een hoop werk verricht is. Mooi gedaan. Is er wellicht nog gesproken over de uitgangen van Reesveld? Zowel aan de Reewal als aan de Dorpsweg worden die voor uitritten aangezien. Het betreft echter gelijkwaardige kruizingen. Dit zorgt dagelijks voor gevaarlijke situaties.

  2. Post
    Author

    Beste muppets4, bedankt voor de reactie. Er is bij de schouw met de gemeente inderdaad aandacht besteed aan de situatie bij de uitgang van Reesveld, die nu heel verwarrend is. De gemeente heeft aangegeven dat de opmerkingen en suggesties worden meegenomen bij het opknappen van de Reewal (het deel bij Vergeer Kaas) wat in de planning staat voor dit najaar. Het Dorpsteam zal in dit proces worden betrokken. In onze Dorpsagenda (bekend bij de gemeente) hebben we t.a.v. de uitgang bij de Dorpsweg opmerkingen geplaatst en suggesties gedaan over de bebording. We hebben geen andere klachten gehad over onveilige situaties aldaar en ondernemen daarom op dit moment geen verdere actie, maar houden het in de gaten.
    Namens het bestuur van het Dorpsteam, Ibolya Spierdijk

  3. Wat ik hier nog mis is de onveilige situatie op de hoek kerkweg/ dorpsweg. Vooral ‘s avonds staan op de dorpsweg aan beide kanten auto’s geparkeerd waardoor de situatie als je vanaf de kerkweg komt erg onoverzichtelijk is. Mijn vraag is waarom hier geen gele streep langs de stoep is getrokken?

  4. Beste Karin,

    Bedankt voor reactie en je zorg over de veiligheid van de hoek Kerkweg / Dorpsweg.
    Het klopt dat in de avond en met name tijdens het weekend er veel geparkeerd wordt op de Dorpsweg en mijn gedachte is dat het vooral bezoekers zijn voor de pizzeria en de (Poolse) bewoners in datzelfde pand.
    Toen er plannen waren om de Dorpsweg op te knappen, zijn we door de gemeente betrokken bij deze plannen en ook om mee te denken met de inrichting. We hebben toen als bewoners van de Dorpsweg en dorpsteam (in oprichting) het streven gehad om zo veel mogelijk parkeerplaatsen te creëren om zo het parkeren op de stoep te voorkomen. In die tijd stonden veel auto’s op de stoep en blokkeerden zo de stoep voor voetgangers. De politie kon niet bekeuren omdat het auto’s met Poolse kentekens waren en er indertijd geen verdrag was met Polen, waardoor het alleen zin had als het een ‘heterdaadje’ was. De Nederlandse auto’s konden ze daardoor ook niet bekeuren (rechtsgelijkheid).
    Verder wilden we als bewoners van de Dorpsweg parkeren op de weg ook toestaan om er zo ook meer een leefomgeving van te maken en niet de auto’s als belangrijkste aspect te zien. We merkten dat veel automobilisten de Dorpsweg als racebaan zien, snelheden van 70 km/uur worden gehaald.
    Door de auto te gebruiken als “hindering” verwachten we dat er minder snel gereden wordt en ook dat de wegen door Reeuwijk-Dorp minder als sluiproute wordt gezien voor de A12. Dat wil niet zeggen dat op de hoek van de Kerkweg / Dorpsweg de eerste 5 meter vrij moet worden gehouden (staat in art.24 van de RVV) en daar is eigenlijk geen gele streep voor nodig. Wat ik als bewoner van de Dorpsweg zal doen (en al vaak doe) is de mensen aanspreken op hun parkeergedrag. We hebben het ook met de gemeentelijke BOA besproken en we zullen het hem nogmaals onder de aandacht brengen.

  5. Beste Mitch,

    Ik ben het met je eens dat er regelmatig hard gereden wordt op de Dorpsweg. Zowel op het stuk voor de pizzeria, als op het stuk voor de RK-kerk. Weinig mensen weten dat het een 30km zone is.
    De praktijk is echter dat vooral het stuk voor de pizzeria eigenlijk tot een onoverzichtelijke 1-baans weg gereduceerd is en er slecht gepasseerd kan worden door de vele geparkeerde auto’s. Ik snap dat iedereen zijn auto graag zo dicht mogelijk bij zijn huis kwijt wil en dat een strategisch geparkeerde auto voor een snelheidsvermindering zorgt. Maar de lange rij geparkeerde auto’s van de pizzeria tot aan de brug, zorgt voor een onoverzichtelijke situatie en komt de verkeersveiligheid zeker niet ten goede.
    Graag zou ik toch zien dat de parkeeroverlast op dit stuk Dorpsweg toch op één of andere manier vermindert kan worden.

    1. Ik ben het helemaal eens met je reactie Jan Willem. Een paar auto’s is nog te overzien, maar er staat vaak een vrij lange keten van auto’s. En daardoor raak je het overzicht kwijt en kun je niet goed zien waar een inham is om anderen weer te laten passeren.

      Overigens is het nu ook wat heftiger door de afsluiting van de Breevaart. Veel mensen die de uitwijkhaventjes niet weten te vinden of niet willen vinden.

  6. Beste Jan Willem en Hans,

    Het is inderdaad vervelend zal je even moet wachten omdat het erg druk is. Het is nog vervelender als dat gebeurd doordat de Zoutmansweg, de route naar Gouda is afgesloten. Ik merk nu dat het veel drukker is doordat mensen de route door Reeuwijk-Dorp gebruiken om Bloemendaal en Gouda te bereiken. Het is drukker op de Dorpsweg en het is een zooitje op de Bloemedaalseweg.

    Waar ik mij echt zorgen over gaat maken is de openstelling van de Rondweg Reeuwijk, pootje Tempel en de nieuwe aansluiting van de N207. Door deze maatregelen, waar ik in principe niet tegen ben zal er veel meer verkeer door Reeuwijk-Dorp gaan rijden. A12 – Reeuwijk-Dorp – Boskoop. A21 – Tempe l- Boskoop. Bodegraven -Tempel – Reeuwijk-Dorp – Waddinxveen en alle andere routes waar het rijden door de kernen Tempel en Reeuwijk-Dorp de kortste route is en wordt. In mijn beeld zal de roep om bredere wegen snel volgen. Daarmee wordt de verkeersonveiligheid groter, de bereikbaarheid minder en de leefbaarheid van de kernen zal worden aangetast.
    Er zullen aanvullende maatregelen moeten worden genomen en met name maatregelen die de snelheid in de kernen omlaag brengen. Zo voorkomen dat er meer sluipverkeer komt en dat degene die in het dorp wonen en werken hun bestemming goed kunnen bereiken.

    1. Bedankt voor je reactie. Je doet het af als onbelangrijk, maar dat komt denk ik omdat we elkaar niet goed begrijpen. Ik heb helemaal geen bezwaar om even te wachten. Dat is het probleem helemaal niet. Het probleem is dat het een onoverzichtelijke onveilige situatie is. Je kunt komende vanaf de Kerkweg slecht inschatten of er verkeer aankomt. Fietsers gaat soms net goed. Het is wachten op het eerste ongeval.

      Als het om het wachten ging had ik moeten verhuizen, want dat doe ik op ieder stuk van de weg.

      De roep om bredere wegen moeten we de kop indrukken, want met breedte komt drukte en worden we interessant als sluipweg. Snelheid in de kernen terugbrengen lijkt een onmogelijkheid als je nu al ziet hoe hard er door het dorp gereden wordt. De drempels tussen Vergeer en de Aldi lijken gebruikt te worden als springplank. 50 kilometer per uur lijkt hier het minimum en dat zijn niet alleen de mensen die door het dorp heenrijden. Ik zie er ook heel wat bekende gezichten tussen.

  7. Beste Hans,
    Ik vind het niet onbelangrijk en de verkeersveiligheid voor fietsers is mijn grootste zorg, in zover ik er iets van mag zeggen. Fietsers is een bijzondere kwetsbare verkeersgroep (samen met voetgangers.
    Ik zal het in het dorpsteam brengen en ook bij de gemeente aankaarten, kijken of de gemeente nog mogelijkheden ziet. Ook wil ik het thema sluipverkeer bij de gemeente aankaarten zeker in door de huidige situatie door afsluiten van een route naar Gouda als de toekomstige situatie met de opening van rondweg Reeuwijk en andere wegen die worden geopend.
    Ik kan niets beloven, alleen aankaarten bij dorpsteam en gemeente, hopen dat we gehoor krijgen bij de gemeente.

    Wat ik verder wel triest vind wat je aangaf en ook aangeven wordt door de burgemeester, je zag veel bekende gezichten die te hard reden (en rijden).

    Trouwens als je mee wil doen om het aan te kaarten bij de gemeente zou ik wel waarderen!

    Met vriendelijke groet,
    Mitch

    1. Hoi Mitch,

      Als ik het enigszins in mijn agenda gepast krijg wil ik graag meewerken om de gemeente ervan te overtuigen. Met name het gegeven dat ons dorp niet berekend is op het verkeer. Van de week kwam ik weer een vrachtwagen met oplegger tegen op de Kerkweg. Heel het wegennet wordt ook stukgereden op deze manier. Dat moet de gemeente toch ook iets doen?

      Groet,
      Hans

  8. Hans en Mitch,

    Bedankt voor jullie snelle reacties. Laat ik voorop stellen dat het mij zeker niet gaat om het wachten op tegenliggers op de Dorpsweg, maar wel om de (on)overzichtelijkheid. Verder ben ik het met jullie eens dat de werkzaamheden op de straatweg in Reeuwijk tot meer sluipverkeer leiden en de wegen in en rond Reeuwijk Dorp hier niet op berekend zijn. Als ik jullie op enige manier kan helpen om dit op de agenda te krijgen, wil ik dat graag doen.

    Jan Willem

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.